Dla kogo jest emarketing? Czy każdy odniesie tu sukces?

Emarketing jest ostatnio bardzo modny, choć jeśli chodzi o nazwę, to bardziej popularna jest „marketing internetowy”. Zastanówmy się w tym artykule, czy każdy może odnosić sukcesy w e-marketingu?

Najprostsza odpowiedź brzmiałaby oczywiście: jak ze wszystkim – nie. Nie każdy może odnosić sukcesy w internecie, tak samo jak nie każdy może odnosić sukcesy w jakiejkolwiek dziedzinie ludzkiej aktywności (nie wierzę w to, co wmawiają nam spece od pozytywnego myślenia – że możesz być kimkolwiek zechcesz).

Jednak taka prosta odpowiedź mnie nie zadowala. Dlaczego? Bo nie wnosi do tematu nic wartościowego. Spróbujmy ją zatem rozwinąć.

Warto zauważyć, że emarketing  to taki sam marketing jak każdy inny – tylko „robiony” w Sieci. A marketingu nie możemy robić „na czuja”. Albo inaczej: możemy i wielu się to udaje, ale konkurencja z każdym dniem rośnie i jest coraz trudniej. Jeśli chcesz więc odnosić sukcesy musisz rozwijać się w tym temacie. Tymczasem wielu właścicieli małych firm, których na co dzień spotykam, myśli, że zlecą zrobienie strony www, proste pozycjonowanie jej na kilak fraz i już – robią emarketing swojej firmy. Niestety, marketing to dziedzina dużo szersza – jeżeli w danej branży i na danym rynku znajdzie się choć jedna osoba, która wie na ten temat więcej (co nie jest trudne w porównaniu do osób, które się nie rozwijają), nasz przykładowy przedsiębiorca zaczyna być „do tyłu”. I zwykle wyciąga z sytuacji błędne wnioski, np.: pozycjonowanie nie działa!

Druga rzecz o której warto wspomnieć: emarketing przynosi często efekty dopiero po jakimś czasie. Musimy obrać strategię i trzymać się jej tak długo, aż zacznie przynosić efekty w postaci zarobionych pieniędzy. Często jest nam ciężko nie modyfikować wcześniej obranej drogi jeśli nie widzimy efektów szybko, prawda?

Jak więc widać, problem emarketingu nie jest problemem z brakiem odpowiednich talentów (choć te mogą się oczywiście przydać), a raczej problemem z odpowiednim podejściem. I choć tego można się względnie łatwo nauczyć, większość tego nie robi i nie odniesie sukcesu w marketingu internetowym.