Zaliczka czy zadatek?

Wiele osób nagminnie myli powyższe termin lub błędnie używa ich w sposób naprzemienny. Należy jednak wiedzieć, że są to dwa zupełnie inne pojęcia, dlatego dobrze wiedzieć, co one oznaczają i wiedzieć, kiedy należy je stosować.

Czym jest zaliczka?

Często zastanawiamy się, co będzie lepsze- zaliczka czy zadatek? Różnica tkwi w tym, że w pierwszym przypadku kwota jest zwracana, natomiast w drugim nie. Zaliczka jest rodzajem zapłaty końcowej, którą musimy uiścić w momencie podpisania umowy. Jest ona korzystna dla kupującego, bo niezależnie od tego, czy dojdzie do zakupu, czy też nie to kwota zostanie mu zwrócona. Nie ma tu również znaczenia, czy kwota dotyczy towaru, czy też usługi. Najprościej mówiąc zaliczka, jest częścią przyszłego wynagrodzenia.

Czym jest zadatek?

Zadatek jest z kolei kwotą, która nie podlega zwrotowi. To oznacza, że nawet w przypadku odstąpienia od umowy pieniądze nie zostaną nam zwrócone. Jest to również korzystne rozwiązanie dla klienta (odbiorcy usługi czy produktu), ponieważ w przypadku niewywiązania się z umowy przez usługodawcę możemy również żądać większej kwoty aniżeli kwota zadatku. Jest to rodzaj zabezpieczenia zarówno dla zamawiającego, jak i osoby zlecającej. Dlatego szczególnie na początku współpracy z nowym klientem, gdy zastanawiamy się nad tym, czy ma to być zaliczka czy zadatek, wiemy już, że powinien być to ten drugi rodzaj wpłaty.

Częsty dylemat- zaliczka czy zadatek?

Z powyżej przytoczonych objaśnień jasno wynika, że zastanawiając się nad tym, czy ma to być zaliczka czy zadatek występują znaczące różnice. Przede wszystkim zadatek jest dla nas korzystniejszy, jeśli nasz klient nie wywiązuje się z postanowień zawartych w umowie. Z drugiej strony musimy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że zadatek może się obrócić przeciwko nam. Stanie się to w przypadku, jeśli to my nie wywiążemy się z umowy. Musimy również pamiętać o tym, aby ustalić optymalną wysokość zadatku. Najczęściej jest to pomiędzy 10 a 30% całości wynagrodzenia.