Jak dobrze kupić mieszkanie?

Zakup mieszkania to jedna z ważniejszych decyzji w życiu, pamiętajmy zatem by dopełnić wszelkich formalności związanych z zakupem, by radość mieszkania pod własnym dachem nie została zakłócona przez na przykład źle skonstruowaną umowę.

Kiedy już mieszkanie zostało wybrane i spełnia ono wszystkie nasze oczekiwania co do powierzchni, lokalizacji i standardu, pozostaje jeszcze kilka ważnych spraw, które muszą być załatwione we właściwy sposób. Jeśli podejdziemy do nich zbyt lekkomyślnie może się okazać, że jeden błąd będzie miał nieodwracalne skutki, najczęściej niestety finansowe, czy prawne.

Sprawdź księgi wieczyste

Szczególną uwagę na kwestie prawne związane z mieszkaniem należy zwrócić podczas kupowania mieszkania z rynku wtórnego. Mieszkanie z ogłoszenia nieruchomości, to mieszkanie z drugiej ręki, dlatego przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy nie jest ono zadłużone, i jak wygląda jego hipoteka. Tych formalności można dokonać ubiegając się o wypis z ksiąg wieczystych, które są dostępne w odpowiednich wydziałach sądów. Od kilku miesięcy istnieje możliwość przeglądania ksiąg wieczystych on-line, nie trzeba zatem wybierać się nawet do sądu, by sprawdzić poprawność księgi wieczystej kupowanej nieruchomości.

Potwierdź legalność remontów

Kiedy już upewnimy się, ze wybrane przez nas mieszkanie nie ma obciążonej hipoteki warto dopilnować jeszcze kilku innych spraw. Istotną kwestią jest sprawdzenie realnej wielkości mieszkania, zdarza się bowiem, że podawana w ogłoszeniu wielkość nie odpowiada rzeczywistemu metrażowi nieruchomości. Dokument potwierdzający faktyczną wielkość lokalu można otrzymać w spółdzielni czy biurze wspólnoty mieszkaniowej zarządzającą nieruchomością. Dobrym pomysłem jest również postarać się o dokumenty powierzające legalność wszelkich przeprowadzonych poważnych remontów w mieszkaniu. Przestawienie ścianki działowej, montaż ogrzewania gazowego, czy inne większe ingerencje remontowe, wymagają pozwoleń odpowiedniego urzędu, jest to najczęściej inspektorat budowlany w danej gminie.

Na wszelki wypadek – protokół

Ostatnim elementem, o który warto zadbać zanim podpiszemy umowę kupna – sprzedaży nieruchomości jest protokół z odbioru mieszkania, taki dokument nie jest wymagany prawnie, ale pozwoli zaoszczędzić ewentualnych problemów podczas przekazania mieszkania. protokół ten powinien zawierać kilka informacji o stanie nieruchomości, np.: opis przedmiotów, które zostaną w sprzedawanym lokalu, stan liczników energii, czy wodomierzy.

Jeśli jednak te wszystkie pomocne działania zawiodą i po zakupie mieszkania okaże się, ze ma ono wady, przysługuje nam prawo rękojmi. Na jego podstawie możemy zażądać usunięcia usterek lub obniżenia ceny, albo odstąpić od umowy. Pamiętajmy jednak, że prawo rękojmi ma zastosowanie tylko do usterek, które zostały wykryte po zakupie nieruchomości, nie będzie ono działało jeśli chodzi o wady, o których wiedzieliśmy jeszcze przed zakupem.