Wyjątkowe auto z niezwykłą jednostką napędową. Na czym polega tajemnica Subaru?
Większość silników samochodowych posiada podobną konstrukcję, różniącą się właściwie tylko prostopadłym lub ukośnym (V) układem tłoków. Jest jednak model, który wyznacza osobną drogę i zyskuje sobie zaprzysięgłych zwolenników. Układ tłoków poruszających się poziomo naprzeciw siebie montowano już w silnikach napędzających VW „Garbusa”, jednak dziś silnik Boxer Diesel kojarzy się przede wszystkim z pewna japońską marką.
Gwiezdne logo tej firmy pochodzi od nazwy oznaczającej gwiazdozbiór Plejad. Często pomijana w zestawieniach z innymi markami z Kraju Kwitnącej Wiśni, popularniejszymi w naszym kraju, ma na swoim koncie wiele oryginalnych rozwiązań. Pracownie tej firmy oglądały pierwsze doświadczenia z napędem na przedzie czy na cztery koła.
Czym Subaru różni się od innych pojazdów
Modele Subaru napędzane przez jednostkę Boxer Diesel charakteryzują nieco odmienne parametry i wrażenia podczas kierowania. Wielu miłośników motoryzacji jazdę sztandarowym SUV-em Subaru Forester traktuje jako obowiązkowy punkt w poznawaniu szerokich rejonów motoryzacji. Rzeczywiście, wyjątkowa konstrukcja silnika Boxer Diesel powoduje obniżenie środka ciężkości pojazdu, dzięki czemu znakomicie trzyma się drogi, a na bezdrożach potrafi dokonywać rzeczy nieosiągalnych dla innych samochodów.
Na przykład charakterystyka pracy motoru, pozbawionego drgań, pozwala na kierowanie większej mocy na pokonywanie nierówności i załomów terenu. W połączeniu z dobrze opracowanym kątem natarcia tworzy wyjątkowo sprawny układ – a przecież mówimy o połączeniu auta miejskiego z terenowym, a nie wehikule do pokonywania bezdroży. Skądś zresztą biorą się osiągnięcia tej marki w rajdach samochodowych.
Boxer Diesel – warto mieć go na swoich usługach
Poza Subaru silnik boxer (diesel lub tylko w podobnym układzie) na taką samą skalę montuje się jeszcze w samochodach Porsche i motocyklach BMW. Pojedyncze modele znajdziemy we włoskiej Alfie Romeo. Rewelacyjne efekty mają jednak swoją cenę – jednym z kosztów jest obawa przed demontażem silnika w przypadku awarii np. świec zapłonu. Rozłożysty korpus napędu wypełnia sobą całą komorę pod maską, więc operowanie przy nim jest bardzo trudne.
Ale nie niemożliwe! Niewielka ilość podobnych rozwiązań sprawia, że mechaników znających na wylot silnik Boxer Diesel jest wciąż zbyt mało. Są jednak tacy, którzy potrafią zrobić przy nim prawie wszystko bez konieczności demontażu, jednak gdy jest taka konieczność, rozłożą go, wyczyszczą i skręcą na pamięć. Poza tym silniki Boxer Diesel cieszą sie opinią niezawodnych i długowiecznych, więc może gra jest warta świeczki…